Barbietårta med påsktema

Bilderna från kalaset lägger jag upp så fort jag fått in dem i datorn, måste tydligen fixa en skiva först, men en bild som kusinen Ida tog på min tårta kan jag lägga upp, så kommer resten av bilderna på tårtan sen med.

Så här gjorde jag min barbietårta:

Eftersom jag inte hade någon ugnsfast glasskål eller en djup sockerkaksform med hål i mitten så använde jag mig av en vanlig rund sockerkaksform och sedan skärde jag bort längst upp på kakan så att tårtan fick formen som ni ser på bilden nedan. Grävde även ur ett litet hål i mitten så att barbien får plats där. Barbien lindade jag in med folie för att skydda kläderna.

Jag gick efter det här sockerkaksreceptet till bottnarna. Fick göra den gånger fem för att den skulle bli tillräckligt hög.

Ingredienser till bottnarna:

2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
50 g smält smör

Gör bottnarna så här:

1. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt torrvarorna; mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör om. Blanda i mjölken och det smälta smöret. Vispa med elvisp i ca 2 minuter.

2. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 45-50 minuter. Låt kakorna svalna. Jag lade sedan in dem i frysen i någon timme för att det skulle bli lättare att skära i den sen.

Fyllning:

Det blev 5 lager. Varje del saftade jag med lite saft (mjölk går med bra). På det första blev det sylt och sedan mosad banan blandat med lite grädde. På det andra chokladmousse. Tredje vaniljsås (skulle varit vaniljkräm men jag tog fel. Men det blev ju bra iaf hehe). På fjärde blev det chokladmousse igen och på femte vaniljsås igen.

Dekoration:

För att få tårtan jämn och slät innan jag täckte den med lila marsipan som jag slet med att kavla ut (och mamma och Billy med haha) så bredde jag på grädde runt om. Jag färgade grädden först med gul karamellfärg eftersom jag hade tänkt att spritsa ovanpå den lila marsipanen sedan, men så blev det inte eftersom det blev bättre att forma små ägg av den gula marsipanen jag hade köpt.

Eftersom jag var stressad och misslyckades lite med utkavlingen av den lila marsipanen så täckte jag det som blev fult med gul marsipan. Lite bucklig och ful fick den vara ändå på vissa ställen eftersom jag inte hade tid att göra något åt det.
Strödde till sist på lite ätbara små hjärtan.

Sedan blev det låååånga men smala tårtbitar =)

Rätt fin för att vara första gången va? =)
Blev ganska nöjd med designen av klänningen med eftersom jag inte hade planerat den innan (mer än att den skulle vara gul och lila) och blev tvungen att stressa ihop den.




Kommentarer
Postat av: Emma

Blev ju JÄTTEFIN!! Kul med lite annat :)

Du skulle kunna göra på beställnig :)

2010-04-07 @ 19:56:37
URL: http://emmagranstedt.blogg.se/
Postat av: Malin

Den var såååå fin och gooooood! TACK!!

2010-04-12 @ 09:01:47

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (inte nödvändigt)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0